Te weinig slapen is een dikmaker

Te weinig slapen is een dikmaker

Weinig slaap zorgt niet alleen voor een slecht humeur, het is ook een echte dikmaker. Een heerlijk nachtje goede rust onder een fijne dekbedovertrek katoen of dekbedovertrek satijn... Er bestaat toch helemaal niets beter. Toch lukt het voor velen niet om voldoende uren te slapen per nacht met als gevolg dat je na verloop van tijd ook nog enkele kilo's meer weegt.

Wetenschappelijke verklaring

Even een klein beetje wetenschappelijke info over hoe ons vetweefsel verdeeld is in ons lichaam. Lichaamsvet kent twee verschillende soorten: bruin vet en wit vet. En ze hebben elkaar nodig, het bruine vet verbrand het witte vet. Zo zet het bruine vet bijvoorbeeld vetzuren om in lichaamswarmte. Maar wat heeft dit alles dan te maken met slaap? Uit onderzoek is gebleken dat het bruine vet van muizen die wekenlang blootgesteld worden aan kunstmatig licht, minder actief werken. Blootstelling aan licht is iets wat de moderne mens heel gewoon is gemaakt. Bekijk maar eens een foto van de aarde bij nacht, het is een oase van licht. Net die lichtvervuiling is de eerste stap naar overgewicht door te weinig slaap.

 

Langer dag dan nacht

Mensen die de dag zo lang mogelijk proberen te rekken en de nacht zo kort mogelijk houden, gaan radicaal in tegen hun eigen biologische klok. Doordat je langer op blijft, krijg je meer en sneller honger. Je gaat extra maaltijden inplannen die een mens niet nodig heeft. Daarbovenop komt ook nog dat je minder calorieën verbrandt als je te weinig slaapt. 

 

Beter voorkomen dan genezen

Natuurlijk is het niet zo dat elke persoon die minder dan gemiddeld slaapt per nacht sowieso overgewicht heeft, maar beter voorkomen dan genezen. En voor de meeste mensen is het niet zo'n grote moeite om een lang nachtje onder een zalige dekbedovertrek katoen of dekbedovertrek satijn te kruipen en uitgerust wakker te worden. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden